Είναι ασφαλείς οι αγορές από τα e-shop της χώρας;
Share
Με τον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου να παρουσιάζει το 2021 νέο ρεκόρ φτάνοντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Eltrun (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), στα 14 δισ. ευρώ, χωρίς να ανακόπτει τη δυναμική του το 2022, η ασφάλεια των καταναλωτών που συνεχίζουν να εμπιστεύονται το ψηφιακό κανάλι τίθεται, πιο επιτακτική από ποτέ. Σε αυτό το πλαίσιο, αρμόδιοι φορείς εξετάζουν μέτρα προληπτικού χαρακτήρα ώστε να περιορισθούν φαινόμενα απάτης στο ηλεκτρονικό εμπόριο τα οποία αυξήθηκαν με την έκρηξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων τα τελευταία δύο χρόνια ενώ πρόστιμα επιβάλλονται σε ηλεκτρονικά καταστήματα για παραβάσεις του νόμου περί προστασίας του καταναλωτή.
Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος GRECA, εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου και αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, οι καταναλωτές για τις ηλεκτρονικές αγορές τους θα πρέπει να προτιμούν ηλεκτρονικά καταστήματα που φέρουν το σήμα αξιοπιστίας που το δίνει ο GRECA μαζί με την Ecommerce Europe. Αν επιθυμούν να επιλέξουν κάποιο κατάστημα που δεν έχει αυτό το πιστοποιητικό ποιότητας θα πρέπει να κάνουν προσεκτική έρευνα προτού προβούν σε κάποια αγορά.
Το σήμα αξιοπιστίας που δίνει ο Σύνδεσμος στα ηλεκτρονικά καταστήματα «είναι παραπάνω των προβλεπομένων της νομοθεσίας ώστε να υπάρχει η βεβαιότητα ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα. Παράλληλα, κάθε εξάμηνο ο GRECA επανελέγχει όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα που φέρουν το σήμα ποιότητας για να διασφαλίσει την σωστή λειτουργία της αγοράς». Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, η Ελλάδα, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, είναι ο πλέον ασφαλής τόπος για να κάνει κάποιος διαδικτυακές αγορές από τα εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα». Όπως εξηγεί, αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από το γεγονός ότι τέσσερα στα πέντε ηλεκτρονικά καταστήματα στην Ελλάδα είναι προέκταση φυσικού καταστήματος, με αποτέλεσμα η αξιοπιστία τους να είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα. Όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής των ηλεκτρονικών αγορών που πραγματοποιούν οι καταναλωτές, ο κ. Σαββίδης σημειώνει ότι «ο ασφαλέστερος τρόπος για αγορές μέσω διαδικτύου είναι η πιστωτική κάρτα».
Έρευνα που πραγματοποίησε o Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών αγοράς Truberries, αναδεικνύει ότι ποσοστό 94% του γενικού πληθυσμού θα συνεχίσει να ψωνίζει από online καταστήματα ενώ ένα 14% είναι έτοιμο να αυξήσει την συχνότητα των αγορών. Όσον αφορά την ταυτότητα των καταναλωτών που προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές ανήκουν στη μεσαία και ανώτερη τάξη (περισσότερο) ενώ και η ανάπτυξή της φαίνεται να έρχεται από υψηλού επιπέδου και εκπαίδευσης καταναλωτές και μεσαίου εισοδήματος.
Όταν πρόκειται για online αγορά, το βασικό κριτήριο δεν είναι για όλους η χαμηλότερη δυνατή τιμή, καθώς αυτό αποτελεί πρωτεύον κριτήριο για ένα 40% των καταναλωτών. Η επιλογή καταστήματος για online αγορά πραγματοποιείται λαμβάνοντας υπόψιν έναν συνδυασμό παραγόντων, με τις εξής βαρύτητες:
- οικονομικοί λόγοι (τιμή, δωρεάν παράδοση): 51%
- προϊοντικά χαρακτηριστικά (αφορούν μάρκα και συγκεκριμένα προϊοντικά χαρακτηριστικά): 31%
- λοιπά στοιχεία εμπειρίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα (η «πειθώ» του καταστήματος): 18%.
πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ
_
ΑΚ